اصول

شناسه نوشته : 11855

1393/06/23

تعداد بازدید : 1310

دروس فی علم الاصول: حلقه ثالثه: جزء اول: کل کتاب و جزء دوم: از درس 1 تا آخر درس 36
 
جزء اول:
1-       با توجه به تعریف علم اصول به «العلم بالقواعد الممهّدة لاستنباط الحکم الشرعی» کدام مسأله «غیر اصولی» در علم اصول داخل می­شود؟ ص 16 و 17
الف. ظهور صیغة الامر فی وجوب الامتثال ¨
ب. قاعدة «لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام» ¨
ج. الاصول العملیة کاصالة البرائت و الاحتیاط ¨
د. ظهور کلمة «الصعید» فی مطلق وجه الارض þ
2-       هل یمکن اجتماع حکمین ظاهریین متغایرن نوعا؟ص 35 و 36
الف. یمکن علی مسلک المشهور بخلاف مسلک السید الشهید (فی تفسیرالحکم الظاهری) ¨
ب. یمکن علی مسلک السید الصدر بخلاف المشهور (فی تفسیرالحکم الظاهری) ¨
ج. یمکن علی مسلک المشهور فی تفسیر الحکم الظاهری بشرط عدم الوصول þ
د. لا یمکن علی مسلک السید الشهید بشرط الوصول ¨
3-       به نظر مصنف جمله شرطیه و جمله وصفیه ........ .ص 123
الف. فقط جمله وصفیه مفهوم دارد. ¨
ب. فقط جمله شرطیه مفهوم دارد.þ
ج. هردو مفهوم دارند. ¨
د. هیچ‏کدام مفهوم ندارند. ¨
4-       به نظر شهید صدر (ره) تقابل بین اطلاق و تقیید اثباتی چه نوع تقابلی است؟ ص 134 س 10
الف. تقابل عدم و ملکه þ
ب. تقابل تناقض ¨
ج.تقابل ضدین ¨
د. تقابل تضایف ¨
5-       در کدام مثال، شرط با اینکه «محقِّق موضوع» است ولی مفهوم دارد؟ص 172
الف. ان جاء زید الی المدرسة فاکرمه فیها. þ
ب. ان جاء الکاتب الی المدرسة فاکرمه. ¨
ج. اذا وجدت ضالة لابدّ ان تعلنها سنة. ¨
د. اذا رزقت ولداً فاختنه الیوم السابع. ¨
6-       در کدام یک از گزینه­های زیر مجالی برای جریان اصل عدم قرینه وجود دارد؟ص 267
الف. أن یشک فی وجود القرینة المتصلة لتعدد النسخ فی مصدر الحدیث  ¨                                        
ب. أن یشک فی وجود القرینة المتصلة لاحتمال غفلة السامع عنها  þ
ج. إذا کان احتمال ارادة المعنی غیر الظاهر ناشئا من احتمال التقیة  ¨
د. أن یشک فی وجود القرینة المنفصلة قبل الفحص عن ذلک  ¨
7-       کدام گزینه از احکام تزاحم نیست؟ص 314 س 16
الف. در حالات تزاحم تعارضی بین دو دلیل نیست. ¨
ب. در تزاحم دلیلی که از حیث ملاک اهمّ است مقدم می­شود. ¨
ج. در تزاحم در صورت تساوی دو دلیل در ملاک، هر دو ساقط می­شوند. þ
د. با تقدیم یکی از دو دلیل، فعلیت دیگری مشروط به عدم اشتغال به اهمّ می­شود. ¨
8-       «ان القدرة المأخوذة قیداً فی الموجوب ............ فلا مانع فی هذه الحالة من ترک المقدمة المفوّته»ص 342
الف. مطلقاً سواء کانت عقلیة أو شرعیة ¨
ب. ان کانت عرفیةً ¨
ج. ان کانت عقلیة þ
د. ان کانت شرعیة ¨
9-       نظر شهید صدر ;در مورد ملازمه شرعی بین «ذی المقدمه» و«مقدمه» چیست؟ص 370 س 6
الف. وجود ملازمه در مرحله اراده þ
ب. وجود ملازمه در مرحله ایجاب ¨
ج. وجود ملازمه در مرحله جعل ¨
د. عدم وجود ملازمه مطلقاً ¨
جزء دوم:
10-  بر اساس دیدگاه شهید صدر، منشأ تفاوت بین اصل و اماره در چیست؟ص 16 س 15
الف. در «اصل» شک در حکم واقعی، موضوع دلیل حجیت قرار گرفته اما در امارات ذات مکلف. ¨
ب. در «اصول» اهمیت محتمل لحاظ می­شود ولی در امارات اهمیت ناشی از قوت احتمال. þ
ج. در دلیل حجیت اصل، شک به عنوان موضوع اخذ شده؛ ولی در امارات چنین نیست. ¨
د. در امارات طریقیت و علمیت جعل شده اما در اصول تنجیز و تعذیر. ¨
11-  گزینه صحیح را انتخاب کنید.ص 19و62 و68 و85
الف. ان الملاک فی وجوب الموافقة القطعیة للعلم الاجمالی لیس التعارض بین الاصول فی اطرافه کما تقدّم ¨
ب. ان الاصول العملیة العقلیة لا یعقل التعارض بینهما اثباتاً لعدم الاثبات لها ¨
ج. بناءً علی مسلک حق الطاعة یحتاج تنجز التکلیف فی کل شبهة الی منجز ¨
د. یمکن التعویض عن البرائة بالاستصحاب þ
12-  با توجه به خطاب در گزینه­ها، کدام مورد «مجرای اصالة اشتغال» است؟ ص 72
الف. «اکرم فقیراً» و شکّ فی انّ زیداً فقیر. þ
ب. «اکرم الفقیر» و شک فی انّ زیداً فقیر. ¨
ج. «اکرم الفقراء» و شک فی انّ زیداً فقیر. ¨
د. «لاتکرم الفقیر» و شکّ فی انّ زیداً فقیر. ¨
13-  بر اساس مسلک قاعده قبح عقاب بلا بیان، کدام یک از موارد زیر صحیح است؟ص 94 س 14
الف. موافقت قطعیه در شبهات موضوعیه­ای که واجب مقید باشد به قیدی که مردد بین دو چیز است واجب است. þ                 
ب. موافقت قطعیه در شبهات موضوعیه مطلقاً واجب است ولی در شبهات حکمیه مطلقاً واجب نیست.¨
ج. موافقت قطعیه در شبهات حکمیه واجب است ولی در موضوعیه واجب نیست. ¨
د. موافقت قطعیه در شبهات حکمیه و موضوعیه مطلقاً واجب است. ¨
14-  کدام گزینه در مورد علم اجمالی طولی در عبارت «أن یکون وجوب الحج مترتّباً علی مطلق التأمین عن وجوب وفاء الدین و لو بالاصل» صحیح می­باشد؟ ص 158
الف. اصل مؤمِّن در هیچ طرف جاری نمی­شود. ¨
ب. اصل مؤمِّن در طرف حج بلا معارض جاری می­شود. ¨
ج. اصل مؤمِّن در طرف وفاء دین بلا معارض جاری می­شود. þ
د. اصل مؤمِّن در هر دو طرف حج و وفاء دین جاری می­شود. ¨

اوقات شرعی

امروز : جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳
۲۰ جمادى الاول ۱۴۴۶