سفر استانی معاون آموزش مرکز

گزارش روز سوم و چهارم سفر معاون آموزش مرکز به مدارس علمیه 6شهر استان بوشهر + تصاویر

شناسه خبر : 119981

1400/11/28

تعداد بازدید : 183

گزارش روز سوم و چهارم سفر معاون آموزش مرکز به مدارس علمیه 6شهر استان بوشهر + تصاویر
تیم سفر معاونت آموزش مرکز ضمن بازدید از مدارس دلوار، اهرم، خورموج، کنگان، جم و عسلویه در روز سوم و چهارم سفر با کادر، اساتید و طلاب این مدارس نیز دیدار و گفتگو کردند.

خانم رنجبر، رئیس اداره برنامه ریزی و ارزیابی و خانم ظفری‌نژاد کارشناس برنامه ریزی و ارزشیابی اداره کل تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش با همراهی حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر و خانم سالالی، معاون آموزش استان با حضور در مدارس علمیه شهرهای دلوار، اهرم، خورموج، کنگان، جم و عسلویه در دو روز ضمن بازدید از فضاهای آموزشی این مدارس، با موضوع مسائل آموزشی با کادر، اساتید و طلاب دیدار و گفتگو کردند.

 

بخشی از مسائل مطرح شده در دیدارها و بازدیدها:

 

اساتید:

*درخواست برگزاری دوره های ضمن خدمت به صورت فشرده در یک هفته در استان قم به ویژه برای دروس عقلی مثل فلسفه و منطق صرف و نحو ، تعامل و مباحثه با اساتید دوره

*ضرورت کاربردی‌تر شدن برخی محتواهای ضمن خدمت اساتید در محتوا و نیز تنوع در روش ارائه

ایجاد تسهیلات برای برخی اساتید که به دلایل موجه امکان شرکت در دوره را نداشتند.

*آسیب جدی فارسی سازی متون درسی

*عدم تناسب واحدهای درسی با حجم در دروس منطق، فلسفه، نحو عالی و اصول و آموزش نحو جامع 5و6 و...

 

طلاب:

*دشواری تهیه کتاب های دوره سیکل که نشر هاجر مجوز چاپ آن را ندارد.

*سنگین بودن برخی کتب به لحاظ حجم، متن و...

*ناهماهنگی محتوا و ساختار کتب درسی با اقتضائات سنی داوطلبان سیکلی

*با توجه به ضعف سرعت نت در منطقه، استفاده از سامانه مدرس در برخی موارد غیرممکن است و هزینه نت برای تعامل در ایتا برای طلاب سیکل بالاست.

*عدم ارسال برخی کتب واحدهای اقتضایی مثل کتب اصول تربیت اخلاقی و...

*تعریف واحدهای کاربردی مانند مکالمه عربی، انگلیسی و....

 

مدیران و کادر:

*کمبود اساتید در این استان

*ارائه مجوز راه اندازی دفتر پشتیبان اساتید سطح دو در مدیریت استان

*مشکلات موجود در سامانه مدرس و دشواری استفاده از آن به دلیل قطع و وصل شدن های مکرر

*ناکارآمدی برخی محتوای کتب برای مواجهه عالمانه طلبه با مسائل و نیازهای جامعه

*تبدیل شدن سطح دو به دو مقطع عمومی و تخصصی برای نظام‌مند کردن دوره و ایجاد تفاوت بین طلاب با سطوح توان و انگیزه های متفاوت

*لحاظ کردن تفاوت معنادار حجم کار و اهمیت و محوریت کار معاونان آموزش در استان ها و مدارس در پرداخت دستمزد اضافه کار و تعیین سازمان نفرات، به دلیل دشواری کار معاونان آموزش

و....

 

*خانم رنجبر رئیس اداره برنامه ریزی و ارزیابی معاونت آموزش مرکز در این دیدارها و بازدیدها گفت: برخی از مسائل مطرح شده در معاونت آموزش مرکز در حال بررسی و پیگیری برای حل شدن آن می باشد که در برنامه اقدام سفرهای اخیر(چهارمحال و بختیاری، همدان و سیستان و بلوچستان) معاون آموزش مرکز آمده است.

 

این استاد با سابقه حوزه علمیه خواهران افزود: با اصلاح شیوه تدریس اساتید، بالابودن حجم برخی کتب قابل جبران می باشد.

 

رئیس اداره برنامه ریزی و ارزیابی معاونت آموزش مرکز در پاسخ به ضرورت تعریف واحدهای مکالمه عربی و برخی مهارت ها گفت: نظام آموزشی عهده دار تأمین همه نیازهای علمی و مهارتی طلبه نیست البته بخشی از نیازها باید در ضمن توسعه فردی و یا با استفاده از ظرفیت های فرهنگی، پژوهشی تأمین شود.

خانم رنجبر در پاسخ به اینکه خواندن دروسی مانند فلسفه، منطق و نحو که کاربردی در جامعه ندارد گفت: طلبه ای که در حوزه خواهران تحصیل می کند برای دستیابی به منابع مهم علمی نیاز مبرم به این دروس دارد لذا لازم است نگاه عمیق تری به اینگونه دروس داشت.

 

*خانم ظفری‌نژاد، کارشناس برنامه ریزی و ارزشیابی اداره کل تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش مرکز در پاسخ به درخواست برخی  طلاب مبنی بر  توسعه بازه زمانی آزمون‌ها گفت: این امر آسیب زیادی برای طلاب دارد و ظرفیت آموزشی و تحصیل را محدود می نماید. این نیاز ناشی از اکتفا به حافظه و فهم محور نبودن مطالعات در طول نیمسال است.

 

*در حاشیه این بازدیدها خانم رنجبر و خانم ظفری‌نژاد با معاونان آموزش مدارس مذکور درباره مسائل و مشکلات آموزشی آنها، گفتگو کردند.

 

 

*حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر با تاکید بر مسئله علم و دانش پژوهی در حوزه های علمیه گفت: مسئله علم، حیات حوزه‌های علمیه است و زنده بودن حوزه‌ها به علم و آموزش است. اگر علم و آموزش را از حوزه‌های علمیه جدا کنیم چیزی از آن باقی نخواهد ماند.
حجت الاسلام اسماعیلی با اشاره به این که کارکردهای حوزه‌ی علمیه متفاوت است، گفت: هویت حوزه علمیه در سه بخش؛ هدایت دینی، هدایت سیاسی و بصیرتی و خدمات اجتماعی می‌باشد.

وی با تاکید بر مسئله علم و دانش پژوهی در حوزه‌های علمیه، ادامه داد: مسئله علم، حیات حوزه‌های علمیه است و زنده بودن حوزه‌ها به علم و آموزش است. اگر علم و آموزش را از حوزه‌های علمیه جدا کنیم چیزی از آن باقی نخواهد ماند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر اضافه کرد: بخش دیگر کارکردهای حوزه‌های علمیه، خدمت رسانی است که زیر بنای آن علم می‌باشد.


حجت الاسلام اسماعیلی با اشاره به مقام معظم رهبری که فرمودند جنگ، جنگ ترکیبی است، خاطر نشان کرد: حوزه علمیه در میدان مقابله با هجمه های دشمنان فعالیت بیشتری داشته باشند.