مدیریت آموزشی
تعریف
سطح سه آموزشی- پژوهشی رشته «مدیریت آموزشی» سطحی از تحصیلات حوزوی است كه در آن طلّاب، مبانی، مكاتب، آراء، مسائل و روشهای مربوط به آن را در حد شناخت فرا میگیرند و توانایی پاسخگویی به نیازهای علمی در سطح نیمه تخصصی این رشته را کسب میکنند و پس از دفاع از پایاننامه، دانشنامه سطح سه «مدیریت آموزشی» دریافت میکنند.
اهداف
- تعمیق مبانی اعتقادی و ایجاد زمینه تعالی معنوی و اخلاقي.
- شناخت مبانی، مكاتب، آراء، مسائل و روشهای مربوط به رشته مدیریت آموزشی.
- تقویت توان پژوهش در حد تحلیل و بررسی تطبیقی مسائل مرتبط با رشته مدیریت آموزشی.
- ایجاد توان پاسخگویی به نیازهای علمی و مسائل رشته مدیریت آموزشی در حد تحلیل، تبیین و ترویج.
- ایجاد توان تدریس در سطح دو و سطوح همتراز.
- آمادهسازی برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر.
- کسب توانایی و مهارت لازم در مدیریت مراکز آموزشی، تربیتی حوزوی و غیرحوزوی.
- زمینهسازی جهت تألیف در زمینه مدیریت آموزشی با تأکید بر مبانی دینی.
عناوین درسی
دروس عمومی
فقه(1-4)، اصول فقه(1-4)، تجزيه و تركيب، تفسیر قرآن (1و2 )، عقاید خاص شیعه (1و2).
دروس تخصصی
اخلاق اسلامی در مدیریت، اصول برنامهریزی آموزشی، اصول برنامهریزی درسی، اصول مدیریت آموزشی، اقتصاد آموزش و پرورش، تاریخ تعلیم و تربیت اسلامی با تأکید بر حوزههای علمیه شیعه، نظام تربیتی اسلام، مبانی مدیریت اسلامی، تجزيه، تحليل و طراحی سيستمها در مديريت آموزشی، تصمیمگیری و سیاستگذاری در مدیریت آموزشی، تعلیم و تربیت تطبیقی، تعليم و تربيت در قرآن و روایات، تئوریهای سازمان و مدیریت،جامعهشناسي آموزش و پرورش، رفتار سازمانی در سازمانهای آموزشی، روانشناسی تربیتی،کاربرد روشهای تحقیق در مدیریت آموزشی، روشها و فنون تدريس، زبان انگلیسی عمومی، زبان تخصصي، سمینار در مدیریت آموزشی، سنجش و ارزشیابی تحصیلی، فناوریهای اطلاعاتی آموزشی و کاربرد آن در مدیریت آموزشی،کارورزی مدیریت آموزشی، بودجهبندی و مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی در سازمانهای آموزشی، مشاوره و راهنمایی تحصیلی، نظارت و راهنمايی آموزشی، روانشناسی عمومی، روانشناسی رشد، مدیریت عمومی، مسائل کودک و نوجوان، روانشناسي اجتماعي، فلسفه علوم انسانی، پایان نامه.