به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم شعبانی، معاون پژوهش مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه(س) قم، از برگزاری آیین اختتامیه نمایشگاه کتاب رویش اندیشهها، در روز دوشنبه با حضور حجتالاسلام والمسلمین حسینعلی تهرانی معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران و خانم زهرا عزیزاللهی سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم و جمعی از طلاب، اساتید و کادر مدرسه خبر داد.
حجتالاسلاموالمسلمین تهرانی در سخنانی در این مراسم گفت: لازم است به مناسبتهای مختلف طلاب را وارد عرصههای کتابخوانی و پژوهشی کرد. به عنوان مثال با برگزاری مسابقات کتابخوانی به شیوه چکیدهنویسی میتوان زمینه مطالعه بیشتر را برای طلاب فراهم کرد و همچنین سایر طلاب هم میتوانند از چکیدههای تألیفی استفاده کنند و بیشتر وارد زمینههای پژوهشی شوند. متأسفانه بین نویسندگان مشهور که دست به قلماند، حضور بانوان کمرنگ است و در عرص تدوین کتب درسی نیز حضور زنان کمرنگ و بعضا خالی است.
معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران، در ادامه با بیان راهکارهایی در این زمینه خاطرنشان کرد: نیاز است با تشکیل حلقههای پژوهشی بتوان به صورت گروهی و تیمی از استعدادهای بانوان در کنار نویسندگان معروف آقا، در تدوین کتب درسی و همچنین تدوین کتب خاص در حوزه زنان بهره گرفت. حتی شاهدیم که در تایف کتابهای مختص بانوان نیز، حضور نویسندگان زن بسیار کمرنگ است و برطرف کردن این نقص، نیازمند تلاش و همت بالای زنان است.
وی افزود: حوزههای علمیه باید در بین طلاب استعداد سنجی کنند تا طلابی که قلم خوبی دارند، منتخب شوند تا در این حلقههای پژوهشی وارد شده و در نتیجه حضور زنان نویسنده در تدوین کتابهای مختص به خانمها با در نظر گرفتن مسائل پژوهشی- تربیتی و همچنین کتب درسی پررنگ شود.
حجت الاسلام و المسلمین تهرانی در پایان گفت: مدرسه علمیه عالی حضرت آمنه(س) از ظرفیت بالایی برخوردار است و با توجه به اهتمام بالایی که به این موضوع دارد، میتواند در این عرصه پیشگام باشد.
در ادامه این مراسم، خانم عزیز اللهی سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم، در سخنانی ضمن گرامیداشت و تبریک هفته کتاب و کتابخوانی با تبیین کلیپی که بیانکننده درس زندگی بود، گفت: در این کلیپ، تعدادی توپ یا مهره سفید را در یک بطری انداخته بودند سپس مقدار زیادی شن و ماسههای بسیار ریز را در بطری ریختند، تا آن حد که دیگر توپهای سفید پنهانشده بود! با اینکه توپها سفیدرنگ و بسیار بزرگتر از شن و ماسهها بود! این توپها نقاط مهم و حساس زندگی است، نیازهای شما و میلهای زندگی شماست. اجازه ندهید سنگریزهها و حواشی، مسائل مهم زندگیتان را بپوشاند و آنها را پنهان کند.
وی گفت: زندگی همچون پازلی است که حتی اگر بعد از گذر زمان زیادی، یک قطعه از آن گم شود، زیبایی زندگی را از بین خواهد برد و این زندگی به دل نخواهد نشست. برنامهها و وقتها، نیازهای جسمی- فکری و محبت کردن، محبت دیدن، نوع نگاه ما، درس خواندن و... همه قطعاتی از پازل زندگی ما هستند که اگر حتی یک قطعه آن گم شود، پازل زندگیمان ناقص میشود و زیبا نیست.
خانم عزیز اللهیاذعان داشت: در روایت آمده است: من تسلی بالکتب لم تفته سلوه؛ کسی که با کتاب آرامش یابد، هیچ آرامشی را از دست نداده است. باید توجه داشت که اگر برای کسی سؤال شود که چرا درس بخوانم؟ یا دیگران از او بپرسند که در پایان درس خواندن چهکاره خواهی شد؟ میتوان گفت که اگر تمام بهره ما از درس خواندن در حوزه علمیه، توانمند شدن در فهم و برداشت روایات باشد، برای دنیا و آخرتمان کافی است.
وی افزود: یکی از راههایی که برای دفع افسردگی کاربردی است، مانوس شدن با کتاب است زیرا که معصوم خطا نمیگوید و از روایات متفاوتی میتوان این برداشت را کرد که یکی از راههای دفع اضطراب و رسیدن به آرامش، مطالعه و کتابخوانی است.
سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم، در ادامه به دستهبندی کوتاه و مفیدی در بحث کتابخوانی پرداخت و بیان کرد: به مسئله کتابخوانی، در یک نگاه از دو زاویه میتوان نگریست: یکی اینکه خودمان چطور کتابخوان باشیم و دیگر آنکه: داخل منزل و در واقع نسل آینده را چطور کتابخوان کنیم. چراکه تربیت فرزند کتابخوان نوعی توفیق و موفقیت است.
خانم عزیزاللهی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که هر کتابخوان ماهری لزوماً کتابخوان مفیدی نیست. برای اینکه کتابخوان ماهری شویم اولاً باید مهارت کتابخوانی داشته باشیم ثانیاً باید دانش کتابخوانی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: در جامعه ما نه تنها به کتابخوان بلکه به کتاب نویس نیز نیاز است.
خانم عزیزاللهی در ادامه گفت: چند روز پیش در نشستی، کتابی معرفی شد با موضوع احکام بانوان (حیض-نفاس استحاضه) که سه نویسنده این کتاب و همچنین ناقدان کتاب همه از آقایان بودند! و این مسئله، کمرنگ بودن زنان در حوزه نویسندگی را گوشزد میکند.
سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قمبیان داشت: برای کتابخوانی خود برنامه داشته باشید و از سیستم تقطیع استفاده کنید، چراکه بدون استفاده از تقطیع، مطالعه شما به ثمر نخواهد رسید. بهعنوانمثال کتاب 100 صفحهای را با توجه به فرصتی که در اختیاردارم میتوانم فقط روزی 5 صفحه بخوانم و طبق برنامه آن را میخوانم چراکه قطعهای از پازل زندگیام کتابخوانی است و قابلحذف نیست. چنانچه در روایات تأکید شده است که حداقل روزی 50 آیه بخوانید و تا جایی که امام باقر(ع) آن را به حداقل 20 آیه در روز هم رساندهاند.
وی یکی دیگر از شاخصههای کتابخوانی مفید را، نکته برداری از مطالعات دانست و یادآور شد: کتابخوان ماهر ممکن است صدها رمان بخواند بدون اینکه نکتهای از آن را یادداشت کند و چیزی از آن را به خاطر سپرده باشد! اما کتابخوان مفید، سعی میکند از نکته برداریهایی که از کتاب میکند، حتی در مجالس مهمانی برای دیگران نیز استفاه کند و بهطور کاملاً غیر محسوس آن نکته را به دیگران نیز انتقال دهد.
خانم عزیز اللهی در ادامه به نکاتی در زمینه پرورش نسل آینده اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مسائل این است که چطور باید در خانه مطالعه کرد؟ چراکه مادری که ساعتها در خانه مطالعه میکند اما با استرس! تلقی فرزند او از کتاب و کتابخوانی چه میشود! فرزند وقتی استرس و ناآرامی مادر را میبیند، مشتری خوبی برای کتاب خواندن نمیشود. یکی دیگر از موارد حائز اهمیت این است که فرزند نکات مثبت و ارزشهای اخلاقی را در مادر کتابخوان ببیند اما وقتی میبیند مادر کتابخوان، عجول، عصبانی، خشمگین و زود قضاوت کن میباشد جذابیتهای فرد کتابخوان نزد فرزند تنزل مییابد. درنتیجه لازم است که یک فرد کتابخوان، دارای شخصیت آرام باشد.
سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم در ادامه بیان کرد: در فضای ظاهری و دکوراسیون خانه از کتاب استفاده شود چراکه در روایات آمده است که دیدن کتاب، دل را شاد میکند. همچنین لازم است در خریدهای خود با فرزندانمان برای خرید و گاهی تماشای فروشگاههای کتاب رفته و کاری کنیم که مطالبه فرزندان از ما این باشد که به کتابفروشی برویم و یا حتی عیدی شب عید را کتاب بخواهند.
خانم عزیز اللهی در خاتمه به شعار سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران با عنوان «طلبه عالم تمدن ساز» اشاره کرد و اینکه طلاب سعی بر این داشته باشند که در نوشتن حداقل 10 سطر در راستای این شعار قلم بزنند.
وی گفت: اینکه میگویند طلاب نمیتوانند بنویسند و قلم خوبی ندارند را قبول نداریم چرا که غیر از مهارت داشتن برای نوشتن، باید از حجم مطالعات بالایی برخوردار بود تا بشود قلم زد.
وی گفت: حوزه علمیه بهمنظور حمایت از طلاب، پایاننامههای برتر را در قالب کتاب چاپ میکند و حوزههای علمیه به کتابخوانهای ماهر و مفید نیاز دارد.
تجلیل و تقدیر با اهدای هدیه از برگزارکنندگان نمایشگاه، همیاران پژوهش، پژوهشگران و کتابخوانان برتر و کتابدار مدرسه، پایانبخش این مراسم بود.

